S Ambiga & BERSIH



Datuk S Ambiga...iaitu dalang BERSIH yang hangat di ibu negara pada sabtu 9 Julai
Korg kenal ta dgn S Ambiga niyh???
tahu tak yg dye ni peguam yang membela kes Lina Joy wu???
dye jugk yg terlibat dlm isu IFC wu dulu taw...
Jom K-C bwak korg kenal sape sbnarnye Ambiga niyh

Jom Layanzz


  • Ambiga Sreenevasan ialah nama sebenar
  • Dilahirkan pada tahun 1956
  • Bekas presiden Majlis Peguam Negara
  • Pembela Kes Lina Joy murtad






Bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia Datuk Ambiga Sreenevasan telah menerima Anugerah Keberanian Wanita Antarabangsa yang berprestij dari Hillary Clinton Setiausaha Negara Amerika Syarikat pada 9 Mac 2009. 
Ambiga adalah merupakan salah seorang di antara lapan wanita di seluruh dunia yang diiktiraf bagi keberanian yang luar biasa dan kepimpinan mereka dalam membela hak-hak wanita dan kemajuan. 
Dalam satu kenyataan, kedutaan Amerika Syarikat berkata Ambiga telah diberi penghormatan untuk memperjuangkan kedaulatan undang-undang dan memajukan hak asasi manusia, taraf wanita dan toleransi agama di Malaysia

Selain itu,pemimpin yang dibanggakan ni jgk ialah org yang membela kes murtad Lina Joy dahulu sehingga Lina Joy secara rasminya telah murtad dari Islam...bgoz tol dye niyh nak lawan hukum Allah...dalam kes Lina Joy yang murtad, Ambiga mempertikaikan pelaksanaan hukum  syariah di bawah Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan dengan menyatakan  kebebasan beragama turut termaktub kepada semua penganut agama Islam

Beliau turut mengadakan forum mengenai memeluk agama Islam pada 9 Ogos  2008 yang membincang dan mempertikaikan secara terbuka Perkara 121 (1A). Biarpun  mendapat bantahan orang Islam, Majlis Peguam yang diterajui Ambiga tetap  meneruskan forum itu...ni kew cntoh pemimpin yg korg nak pilih???
 
Sape2 tahu bout IFC??Suruhanjaya Antara Agama???ok ok..K-C cter lgi..ni hasil kajian niyh
Bekas  Presiden Majlis Peguam itu adalah orang yang bertanggungjawab menerima  memorandum menuntut pelaksanaan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) pada 21 Ogos  2001. Majlis Peguam menerima memorandum untuk menuntut pelaksanaan 14 tuntutan  IFC yang jelas sekali bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan..nak lawan perlembagaan kew???kalo gtu bek lawan Raja-Raja Melayu tros...

ni adalah tuntutan IFC wu:

1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

memorandum IFC ni seperti hendak jatoh kan Islam...jgn tersilap plih kengkawan...hendak ker umat Islam dipimpim oleh pemimpin seperti niyh???igt agama kite...jgn ikot nafsu...jgn ikot emosi kite..tak akn ta nmpak pew yg Ambiga ni buat???nak kew jdik cm Turki zaman Kamal Ataturk???


Komen K-C
Ini kew cntoh pemimpin yg kita nak???
Pemimpin yang lawan undang2 Islam dan hukum Allah??
K-C msih igt lgi tazkirah ustaz K-C bout tanda2 hari kiamat
salah satunye ialah pemimpin yang kufur...
K-C tidak menyokong mane2..tetapi igt lah mengenai Hak dan Batil
jgn biarkan org2 seperti ni pijak agama kita...
Peace


7 comments:

  1. ambiga sial.....

    ReplyDelete
  2. org islam yg ikut ambiga lagi sial..bodoh..ikut ke kafir laknat'

    ReplyDelete
  3. nmpak sgt nk ubah malysia jdi negara bukan islam..ambiga bodoh lg sial

    ReplyDelete
  4. betina kafir celaka..

    ReplyDelete
  5. YA ALLAH selamatkan negaraku Malaysia yg tercinta ini drp kafir laknat & kuncu2nya

    ReplyDelete
  6. Use our code FREERED to get a $forty 우리카지노 free chip and discover all that this new casino has to offer

    ReplyDelete

Singgah jew kew?? Komen skit..hehe